Съвети за родителите за практикуване на езика след посещение на летния лагер Лъки Кидс

Play and talk with echo метод
2020-12-22

В международен летен лагер ЛъкиКидс създаваме изкуствена англоезична среда за децата, за да могат те да практикуват езика. Логично първите ни съвети към родителите ще бъдат насочени точно в тази посока. Практикуването на езика е от изключителна важност. Поради тази причина всяка възможност, която детето може да получи като практикум е от полза. Започваме препоръките от лятото. 

Летен период: летния период е много благодатен за практикуване на езика, посредством неформални дейности или дейности извън учебно време. Ако детето е било на езиков лагер при нас за 7-14 дни, то разполага с още месец и половина, в които да намери приложение на английския език. 

  • Почивка в англоезична държава – това е перфектен начин детето да приложи наученото. Насърчете детето да попита за посоката при намиране на място, което искате да посетите. Да прочетете заедно инструкциите в метрото или пък табелата на някой паметник е много адекватна практика.
    Заслушайте се в различните акценти и мелодика на езика в различните държави – нека детето споделя какво му прави впечатление. Може да не е дълга почивка, а кратко посещение за няколко дни – винаги е от полза.
  • Тематичен лагер в чужбинаскално катерене, сафари, изследователски лагер, морски приключенияуиндсърф, сърф, всичко е добре дошло, за практикуване на езика. Ако детето има интереси и откриете подобен лагер извън страната, тогава то отново ще се озове в изкуствена англоезична среда.
  • Море в чужбина – семейна ваканция в която и да е друга държава, в която употребата на английски е универсална, много помага. Може да е далечна или близка дестинация – няма значение.
  • Общуване с деца от други националности – независимо дали в страната или извън нея. Насърчавайте комуникация на детето с деца от други националности независимо къде прекарвате почивката си.
  • Изпълняване на ежедневни рутинни дейности на друг език, когато не сте в родната страна – вместо вие да поръчвате в ресторанта, помолете детето да поръча, да поиска продуктите в магазина, да поиска ключа от рецепция. Подобни рутинни занимания често са в основата на отключване на свободното общуване
  • Посещение на роднини в чужбина – ако имате такава опция, то тя също е много подходяща за летните месеци. Визита при баба, дядо, чичо, леля, семейни приятели които не живеят на територията на родната ви страна може да бъде от голяма помощ.
  • Гледане на филми и предавания на английски – препоръчваме, въпреки, че подобно занимание често не е в контрола на родителя (за по-големите деца). Но пък при по-малките е напълно възможно действие. В последствие те само ще избират и езикът няма да е от първостепенна важност.
  • Четене на английска литература, подходяща за възрастта. Стимулът винаги може да бъде „Виж колко интересна книга – няма я на български, но пък можем да я вземем на английски“. Това занимание, както и предходното са подходящи за целогодишна стимулация. 

През учебно време:

  • Първата ни препоръка е свързана с частните уроци: ако детето ви посещава такива, то ние препоръчваме поне веднъж седмично детето да практикува с учител, чиито майчин език е английски.
  • Ако детето е създало контакти с деца от други държави по време на лятната ваканция, насърчавайте запазването и поддържането на тези контакти. Общуването на детето с връстници – онлайн, чрез електронна поща или телефонни обаждания има множество позитиви, освен практикуването на езика. 
  • Музиката, която детето слуша – освен, че е добре да я проверявате за нецензурно съдържание, е хубаво да попитате детето дали разбира смисъла й. В непринудени разговори можете да поощрите детето да разкаже за какво се пее в конкретна песен.

    В този случай се практикува разбиране на съдържание и вникване в смисъла на чужд език, което е от голямо значение. Често децата разпознават думите, но не успяват да разберат посланието.
  • Настолни семейни игри на английски – всякакви форми на монополи и аркадни игри с английски термини са добре дошли. Дори и да разбирате значението им – нека децата обясняват. Това също е форма на насърчение.
  • Ако владеете езика, можете да провеждате комуникация на английски език с децата. При този вариант на практикуване е добре: единия родител да общува на английски с детето още от самото му раждане (може и двамата, но е за предпочитане другия родител да говори на родния език, за да се създаде билингвална среда), ако това не е правено, тогава се избират конкретни теми, на които се общува само на английски (нещо като “таен“ език).

    Важно е родителят да владее езика на достатъчно високо ниво, за да не прави големи лексикални и граматически грешки, които детето да се налага да коригира в последствие. Препоръчва се също езикът да е книжовен, а не разговорен (сленг)
  • Гледане на театрални постановки и представления на чужд език – интернет пространството предлага множество такива и има богат избор за всички възрасти. Примерна такава е постановката е мюзикъла „Цар лъв“ на Британския национален театър.

Ежедневие и бит:

  • Табели по улиците – правят ли ви впечатление надписите на английски език? Опитайте да насърчите детето да чете и тях.
  • Меню в ресторант – ако менюто не е на два езика, поискайте и английското такова, за да сравните и анализирате превода.
  • Ръководство за употреба на уреди, играчки и техника – много интересно четиво, при това няколко аспекта. Освен, че ще се уверите, че детето (а и вие) употребявате правилно уреда/играчката/техниката, ще бъде и полезно за езиковата практика да се прочете и разбере инструкцията.
  • Инструкции и информация на опаковките на храните – отново съчетава полезното с приятното. Освен, че ще научи повече за състава на пакетираните храни, детето ще се запознае и с нови термини. 
  • Филми със субтитри – когато децата са по-големи, могат да гледат филми със субтитри на български. Подсъзнателно детето разпознава речта на английски и често не чете превода, защото разбира. Препоръчваме при избора на филми да включвате и документални такива, със социална и природна тематика. 

Всички практики са подходящи както преди, така и след посещение на лагера. Освен че дават интересни идеи за съвместно прекарване на времето, те помагат и за развитието на езика и преодоляване на „езиковата бариера“ – децата се чувстват комфортно да използват езика дори, когато са наясно, че не го владеят добре. За поддържане и развиване на езика препоръчваме всички дейности, които включват индиректно учене. Основата е положена в училище, а практиката затвърждава наученото.