Как можем да научим детето си да не казва “Не мога” ?
Възпитанието и развитието на детето започва в най-ранна възраст, у дома. Все пак родителите могат да помогнат на този процес да започне възможно най-скоро
Важни са думите, които използва към детето, както и развиването на негова собствена реч. Никой разбира се не е застрахован от употребата на думи с отрицателен смисъл. Това не е лесно да бъде избегнато.
Това, върху което всеки родител може да работи е самоконтрол на собствената реч и обръщенията към детето.
Колкото и да ни се иска да му се “скараме” и да му покажем с думи, че е сбъркало, важното е да реагираме към постъпката, а не да насочваме гнева си към личността на детето.
Когато то прави първи стъпки в нещо и постига ежедневни малки победи, важно е да го похвалим и да затвърждаваме вербално неговото ново умение.
Глаголът “мога” е една от най-могъщите думи. Не случайно Иван Вазов пише стихотворение “Аз мога”. С тази дума освобождаваме вътрешна увереност и правим нещата да изглеждат лесно постижими.
Тя е програма, която чрез глагола за можене и личното местоимение “аз”, се включва веднага и може да направи чудеса.
Какво може да направим?
Първа стъпка
Обяснение
Да обясним на детето силата на думите. Добре е да споменем, че има две думи, които имат силата да сбъдват нещата – “съм” и “мога”. Аз съм и аз мога, това са изрази със силата на магически заклинания.
Втора стъпка
Мониторинг
Внимателно да правим мониторинг на речта на детето. Когато чуем, че то има някакви колебания и започва да излива неувереността и разочарованието си в думи, е хубаво да се притечем на помощ.
Помогнете на детето с въпроси като:
- “Как се чувстваш сега?”
- “Какво направи, за да стигнеш дотук?”
- “Имаш ли идеи за нещо различно?”
Не препоръчваме въпроса “защо”, на който практически няма еднозначен отговор. Той може да доведе само до по-голямо разочарование и натрапване на отрицателните идеи и мисли.
Трета стъпка
Практика и затвърждаване
Сега остава детето да следва вашата ненатрапчива навигация и първи стъпки в осъзнаване силата на думите. Не е необходимо да се правят поправки и да се налага строга цензура, тъй като това може да има обратен ефект.
С много внимание към думите, се прави корекция, като се предлагат думи с позитивно съдържание. Поправянето може да става с повтаряне на същото изречение, но с желаната дума.
Четвърта стъпка
Автоцензура
Ако искаме от детето да не казва “Не мога”, а в същото време този израз присъства в речта ни, не можем да очакваме резултат.
Важно е да се самонаблюдаваме и да сме чувствителни към това какви думи употребяваме. Думите създават реалност и това важи в пълна сила за нашите деца.
Лесни трикове от специалисти
Науката е доказала влиянието на думите върху мисълта, човешкото тяло и материята като цяло.
Думите носят вид енергия, която под формата на вълни /обяснението е на автора/ задвижва части от нашата ДНК. Ако това е действителното влияние на думите, само можем да си представим силата на техния смисъл в нашия живот.
Първи съвет
Един ден без думи с “не” пред тях. Да се опитваме през целия ден да измисляме синоними и да превръщаме отрицателните изречения с глаголи в положителни.
Ако един ден е твърде много, може да се пробваме за един или няколко часа. Когато това става под формата на игра и детето получава награда, резултатът е по-осезаем.
Втори съвет
В продължение на един месец, когато ставате казвайте си една хубава дума, например “радост”. Така още със събуждането, ние се зареждаме с това чувство. Добрите нагласи водят до добро настроение и употребата на повече положителен речник.
Трети съвет
Да научим от рано, децата ни да бъдат възпитани, вежливи и внимателни в подбора си на думи. Това е изключително важно.
Да им дадем задачата да употребят сто пъти една вежлива дума на ден, например “благодаря”. Това възпитава във вежливост и преосмисляне на ценностите.
Четвърти съвет
Преди да изговорим една дума да помислим за нейното съдържание. Това е упражнение за по-големи деца. Изисква добре развита обща култура. Възпитава силата на волята.
Пети съвет
Да научаваме по една нова дума на ден. Когато това упражнение се прави редовно, примерно ако родителят и детето, имат постоянството да го правят в продължение на една година, този начин на практикуване на езика, развива любознателността и културата на речта.
Шести съвет
Хигиена на речта – това се прави, когато правим съзнателно усилие на волята да не произнасяме диалектни думи, ругатни или нецензурни думи.
Понякога родителите не успяват да си наложат самоконтрол и правят грешката да използват подобни думи в присъствието на децата си.
Когато нашата реч е изчистена от подобни вербални паразити, можем да бъдем уверени, че детето ни подсъзнателно следва нашия пример и се отвращава от тяхното значение и употреба.
Седми съвет
Да се направи упражнение с детето, което да изброи какво може да прави. Например: “Аз мога да рисувам, да пея, да мия чиниите, да си връзвам обувките…”
Няма значение какво умение или ситуация се обсъжда, важното е да подчертаем “моженето” на това умение или реакция в дадена ситуация. Възпитава в себеутвърждаване и висока самооценка.
Осми съвет
Да се казва по едно хубаво нещо на един човек през деня. Важно е да се казва истината, а не въображаеми комплименти.
Няма човек, който да не обича комплиментите. Всички обичаме с ушите си – искаме да чуваме още и още положителни коментари за нас.
Съветът ми е да се използва разумно поднасянето на любопитна и положителна информация, която да се свързва с настоящия момент.
Всеки, дори и детето, може да каже: “Днес си много красив/а с тази прическа, рокля, тениска…” или “Имаш красива усмивка”. Важното е да бъде искрено и да отговаря на реалността.
Девети съвет
Понякога когато поставяме на детето задача, например да направи сандвичи за закуска, то несъзнателно може да ни саботира, тъй като не желае да го направи или е улисано в други дейности /за съжаление много често в дигиталния свят/.
В такива случаи спокойно и неприбързано обясняваме отново, че то може да направи всичко, стига да го пожелае.
Важен момент е да знаем факта, че ученето става само и единствено доброволно, когато човек е мотивиран за него.
Има деца, които не постигат лесно академичен напредък в училище. При тях необходимостта от мотивацията “Аз мога” е най-силна. Изразът може да отключи невероятни способности за учене, запаметяване, разбиране, логическо мислене и други.
Лагер за деца – учи на самостоятелност и дисциплина
Когато децата пристигнат в лагера, първата им задача от концепцията “Аз мога” е да се настанят в стаята си и да подредят личните си вещи и багаж.
Това е стъпка едно, ден първи. Задачата изисква мотивация “Аз мога”. Учи на самодисциплина и засилва волята за себереализиране.
Втора задача, която много от лагерниците се затрудняват да изпълнят, е ежедневното оправяне на собственото легло сутрин.
Това е нещо, което дори тяхните родители често забравят или не им се занимава да настояват за него. Оправянето на леглото е първата от много задачи за деня и справянето с нея зарежда програмата “Аз мога” за следващите дванадесет часа.
При третата задача нашите лагерници пристигат с нагласи и възпитание, които са получили у дома и в училище.
Ние със сигурност доразвиваме концепции, ценности и вярвания. Нашите преподаватели са педагози с голям опит и необходимата вяра във възможностите на децата. Това ние считаме за тяхното най-ценно качество.
Възможността да направиш едно дете самостоятелно, вярващо в собствените възможности е свещена. Тя се дава на родители и учители.
Ние също имаме тази привилегия и работим във всяка една секунда, за да я заслужим и отработим с нашите деца.