Подходите, които учителите използват при обучението и работата с деца, са от ключово значение за развитието на малките ученици. Благодарение на различни педагогически тактики, които са залегнали в основата на съвременното обучение, децата стават уверени в себе си, в знанията и уменията си.
Какви са видовете педагогически подходи, които се използват в обучението на деца и как ги прилагаме в езиковите лагери на Лъки Кидс – прочетете в текста по-долу.
Каква е ролята на педагогическия подход при обучението на децата?
Педагогическият подход е съвкупност от методи и практики на един учител. Това е начинът, по който той подхожда към стила си на преподаване, поднасянето на информация към децата, даването на обратна връзка и поставянето на оценки.
Начините на преподаване могат да бъдат изключително разнообразни при всеки отделен учител. Педагогическият подход на всеки възпитател започва още при подготвяне на учебния материал и програма на класа. Учителите са тези, които обмислят как най-добре да предадат тези знания на децата, какъв начин да използват, за да им бъде максимално интересно и полезно.
В педагогическите подходи на съвремието е внедрено и използването на различни видове модерни технологии. Децата са добре запознати с тях и те са част от живота им, което прави използването им в класната стая напълно логично.
Уменията и знанията на децата, които придобиват в училище, са много ценни и ги подготвят за бъдещи преживявания.
Наученото излиза извън рамките на класната стая и е важно във всекидневието на всеки човек – от личните отношения до отношенията с връстниците.
Педагогическият подход влияе също и върху други много важни части от характера на децата. Той може да подсили емоционалната интелигентност, да ги направи по-отговорни и целеустремени, да засили в тях усещането за себеуважение.
Какви са видовете педагогически подходи
Различните видове педагогически подходи имат за цел да подкрепят учениците по пътя им в образованието и в живота. Благодарение на тях децата ще развият увереност и самочувствие, което неминуемо ще доведе до по-високи успехи в учебен план.
Съществуват най-различни подходи, които всеки педагог може да използва цялостно или частично.
Тук ще разгледаме основните видове педагогически подходи.
Бихевиоризъм – учене чрез авторитети и имитация
Това е най-разпространеният подход в класическото образование. Името му идва от английската дума „behaviour“, която в превод означава поведение.
В основата на този подход е ученето чрез авторитети и имитацията им. Обучителният подход е с център самия учител, който предава знанията на децата.
Именно този метод продължава да се използва в повечето училища в България и по света, където учителят е този, който има авторитет и определя правилата в класната стая и учебния процес. Педагогът дава директни инструкции и лекционни уроци на различни теми на учениците. Той е този, който е единствен авторитет в класната стая.
При този метод обучението се случва чрез преподаване по предварителна тематична учебна програма. Всеки предмет се учи сам за себе си, без да се правят взаимовръзки между отделните дисциплини и как те се пресичат в реалността.
В един урок, който е базиран на бихевиоризма, знанията се предават чрез изнасяне на лекции, моделиране и демонстриране, както и хорово повтаряне. Структурата се води от учителя и всяка дейност по учебния процес е видима.
В някои случаи се дава възможност на децата сами да демонстрират уменията си и собственото си учене през останалите членове на класа. Тогава учителят ръководи този процес, но детето за кратко е в центъра на учението.
Конструктивизъм – учене чрез преживяване и размисъл
Конструктивисткият подход в педагогиката възниква в Швейцария. Измислен е от психолога Жан Пиаже, който изследва и пише за идеята, че децата идват в класната стая вече готови да се включат в занятията и да учат.
Според Пиаже, ролята на учителите е да създават дейности, които да улеснят това желание на детето да учи, за да засилят напредъка му. При по-големите деца това може да се случва чрез по-концептуално сложни идеи, докато при по-малките става най-често с учене чрез игра.
Това е един от най-разпространените педагогически подходи в нашето съвремие, който изцяло противоречи на т.нар. „класическа школа“ или бихевиоризмът.
В този подход детето се поставя в смисловия център на обучението, а процесът се ориентира около него. В конструктивисткия подход децата са тези, които определят методиката на учене, а учителите ги насочват.
Конструктивизмът се основава на това децата да се учат чрез различни преживявания и размисъл върху случващото се. Именно този педагогически подход насърчава най-много ученето чрез игра, изследването и изготвянето на проекти.
При конструктивисткият подход е изключително важна социалната среда и взаимодействието с останалите в нея, за да бъдат предадени знания.
Социален конструктивизъм – учене чрез сътрудничество
Социалният конструктивизъм е продължение на конструктивизмът на Пиаже, но с няколко разлики. Този метод е разработен от психолога Лев Виготски въз основа работата на Пиаже.
При Пиаже, образованието е ориентирано към детето, докато при Виготски ученето е процес на сътрудничество между дете и учител. При този подход педагози и ученици работят заедно за постигане на най-оптимални резултати.
Друга съществена разлика е, че Виготски не приема, че ученето може да се случва само в социален контекст. Той поставя по-голям акцент върху ролята на самия учител.
Приложено на практика, една класна стая, основана на социалния конструктивизъм, би била разделена на отделни групи ученици, които работят заедно. Учителят е този, който определя заданието и помага на децата. Той работи наравно с тях, задава въпроси, поставя инструкции и ангажира учениците с дейности.
Социалният конструктивизъм позволява също учителят да дава примери как се извършва дадена задача. При наблюдение на възрастен, децата могат да копират неговите действия за себе си.
Либерализъм – учене чрез свобода на мнението
Самото име на този педагогически подход може да подскаже за какво става въпрос. Либерализмът е разработен от бразилския педагог Пауло Фрейре и е ориентиран към това всеки ученик да може свободно да изразява мнението си и да изпробва различни концепции.
Фрейре вярва, че образованието е процес на откривателство, който трябва да бъде засилван от учителите. Според него ученици и преподаватели трябва да си сътрудничат тясно в класнат стая и да изпробват различни методи и концепции.
Либерализмът, или освободеният подход в превод, е този, при който гласът на ученика, неговото мнение, е в центъра на обучението. Класната стая е с демократична култура, като класът трябва да работи заедно, за да открива нови теми.
Ролята на педагога в либерализма е да намери най-подходящата форма, която да предразположи децата да покажат своите знания. Педагогът е този, който предоставя на децата възможност да се изявят. Децата са тези, които имат свободата да изберат темата и начина, по който ще я поднесат.
В либералистичния подход на образование огромна роля има творчеството, тъй като знанията могат да бъдат предадени по много различни начини. Децата са стимулирани да мислят свободно и да не се притесняват от избора си на изразни средства, като дейностите в класната стая могат да бъдат под формата на представление, реч, игра, работа по проект или дори танц.
Доколко резултатите от образователния процес зависят от избрания подход
Знанията, които децата получават в образователния процес, след това стават част от уменията им в реалния свят. Различните педагогически подходи подсилват различни страни от характера и знанията на децата, като всеки от тях има своите плюсове и минуси.
Тук ще разгледаме отделните подходи с техните силни и слаби страни и как биха повлияли на резултатите на децата.
Когато учителят е в центъра
Бихевиористкият подход е масово предпочитан в България, като той е основата и на държавното образование. Структурираното поднасяне на знания води до пасивното им възприемане от страна на децата.
Силните страни на този подход са:
- По-висока ефективност при преподаване и научаване на основни знания;
- По-висока ефективност при преподаване и научаване на точни науки като математика, биология, информатика и др.
- Подходящ е за големи класове с деца;
- Подходящ е за представяне на нов материал.
Именно поради горните причини този подход е най-предпочитан от „старата школа“, тъй като той дава възможност за преподаване на по-голямо количество материал за по-кратко време.
Слабите страни на този подход, които могат да доведат и до по-ниски резултати в някои области, са:
- Възпиране на критичното мислене у децата;
- Липса на креативност в учебния процес;
- Активно участие в учебния процес.
Макар на пръв поглед това да не изглеждат като проблемни зони, в бъдещото развитие на детето и живота му като възрастен, това са изключително важни социални умения. Обикновено липсата им се вижда на по-късен етап от обучението.
Когато детето е в центъра
Активното учение при конструктивисткия подход се води от самите ученици, които конструират своите собствени знания чрез изследване на света и общуване с околните.
Предимствата на този подход са:
- Развива критичното мислене;
- Развива уменията за разрешаване на проблеми;
- Развива уменията за работа в екип;
- Води до по-продължително запаметяване на знанията от децата.
Този по-креативен подход се прилага в модерни учебни колективи, но има и своите недостатъци.
Тези недостатъци могат да бъдат:
- Нужно е повече време за усвояване на материала;
- Нужни са повече напътствия от страна на самия педагог;
- Ефективността на метода не е една и съща при различните дисциплини.
В същото време, масово посочваните като най-големи предимства на този подход за повишаване на мотивацията на учениците и поощряването на участието им в клас.
Когато детето учи в група
Социалният конструктивизъм е предпочитан за някои образователни дисциплини. Като всички други методи преди него, и той има своите предимства и недостатъци що се отнася до резултати на учениците.
Предимствата при социалния конструктивизъм са:
- Повишава уменията за работа в екип;
- Насърчава ученето и откривателството в екип, като всяко дете черпи знания както от другите деца, така и от учителя си;
- Повишава функционалната грамотност на децата;
- Развива разбирането и поемането на знания чрез дискусия.
Според проучвания в областта на образованието, предимствата на социалния конструктивизъм са насочени най-вече към уменията от 21 век.
Недостатъците при този тип педагогически подход са:
- Различна динамика на учебните групи;
- Неравно участие в процеса на обучение;
- Педагогът разчита прекалено на активното участие без да го насърчава директно.
Когато детето е свободно да мисли
При либерализма се усвояват някои от най-важните социални умения на съвремието ни, но в същото време има и сериозни недостатъци на този педагогически подход.
Либералният подход в образованието има следните предимства:
- Децата се научават да изразяват свободно мнението си;
- Развива критичната мисъл;
- Поощрява креативността;
- Повишава себеоценката на децата.
Това са качества, които всички хора мечтаят децата им да имат и да могат да приложат в действителността.
На този фон, недостатъците на свободния подход са:
- Неравно участие в процесите от страна на децата;
- Нужда от повече време за усвояване на учебния материал;
- Различна ефективност на метода при различните учебни дисциплини.
Този процес ви гарантира наистина креативна мисъл и свобода на изразяване от страна на детето ви. В същото време ефективността на знанията им ще бъде различна за различните сфери.
Подходи, използвани в програмата на езиков лагер Лъки Кидс
Образователните подходи на езиков лагер Лъки Кидс са ориентирани към самите деца и развиване на техните умения, докато получават нужните знания по английски език.
Екипът на Лъки Кидс вярва, че децата трябва да развият добродетели и умения, които да им помогнат когато станат възрастни. Нашите педагози възпитават у децата съпричастност, толерантност, креативност и доверие.
Нашите езикови лагери предоставят възможност на децата да развият своя английски език в безопасна среда и докато се забавляват. Насърчаваме опознаването на света и изучаването на английски чрез игра и занимания.
Децата, които посещават нашите лагери, развиват своите умения да комуникират, да мислят критично, да работят в екип, като едновременно с това работят и върху своите умения за учене и езикови умения.
Често задавани въпроси
Оказват ли влияние педагогическите подходи върху усвояването на учебния материал?
Педагогическите подходи имат пряго влияние върху усвояването на учебния материал, като всеки от тях има свои предимства и недостатъци. Крайната цел на всички подходи е да дадат на децата нужните знания, които свободно да прилагат в истинския живот.
Могат ли педагогическите подходи да се комбинират?
Да, могат. Много педагози използват методи от всички педагогически подходи, за да конструират своята класна стая и методика на преподаване. Това гарантира минимизиране на негативните страни на всеки подход, както и разнообразие за самите ученици.
Влияят ли педагогическите подходи върху самочувствието на децата?
Да, влияят. Ако процесът по учене е ориентиран от детето навън, ученикът развива по-високо самочувствие и увереност в собствените си знания. Ако процесът по учене е ориентиран от учителя навън, това често води до по-ниско самочувствие при децата и, съответно, по-малко участие в учебния процес от тяхна страна.