Образователните игри в детски лагер ЛъкиКидс

2021-10-19

Провеждат ли се образователни игри в детски лагер ЛъкиКидс ?

Една английска поговорка гласи: “Кажи ми и ще забравя, покажи ми и ще науча, накарай ме да направя и ще разбера.” Игрите са вид правене. Те са участие. 

В игрите се достига най-лесно до “аха” момента, в който децата се досещат, правят своето откритие и разбират. Играта представлява правене в неформална обстановка, без натиск и строги изисквания, където академичността е сведена до минимум. 

За децата това е една приятна обстановка, сред приятели и познати възрастни. Да, необходимо е да спазват известни правила, които осигуряват тяхната собствена и чужда безопасност. 

Съществуват и правилата за така наречената “честна игра” /fair play/, без които играта се обезсмисля, особено ако има състезателен характер.

Игрите в лагера са старателно подбрани да бъдат с образователен характер. Те подпомагат научаването. 

Всички те се използват в професионалната педагогика. Игровият похват е отдавна познат и представлява дълга традиция. 

Ето защо, ние в ЛъкиКидс използваме множество образователни игри, които превръщат престоя в летния лагер в едно незабравимо приключение. 

Цели, идеи за образователни игри

Обикновено главната цел на образователната игра е да подкрепи постигането на резултати в езиковото обучение, да направи процеса на учене приятен, лесен и предвидим. 

Тя идва, когато децата имат необходимост да се разтоварят, а също така може да бъде използвана във всеки един момент, за да се затвърди дадено познание.

Ето няколко идеи за образователни игри за деца според възрастта им.

Езикови образователни игри

Детективска агенция /за деца над 9 години/

Играе се с помощта на партньор. Децата измислят своя собствена детективска агенция, име, лого. Могат да изработят служебни карти на себе си като детективи. 

След това обмислят и представят своя първи разрешен случай. Представят го пред всички играчи.

Играта изгражда умения за творческо мислене, езикови умения и умения за представяне пред публика.

Послание в бутилка /за всички възрасти/

Децата обмислят идеята какво послание да изпратят до себе си, което да отворят след примерно 10/20/30 години. 

По-малките могат да нарисуват, като поставят отделни думи, а по-големите деца в лагера могат да го напишат с думи. 

Посланието може да включва очакванията им и да е директно обръщение към себе си. След изработването, писмото може символично да се постави в бутилка. 

Играта изгражда езиковите умения, творческо мислене, естетически умения за оформяне на писмен текст или рисунка.

Саймън каза /Simon says/

Класическа игра, без ограничения за възрасти. При нея, децата изпълняват команди за движение, правят различни действия, според това дали Саймън е казал или не. Обикновено се използва за раздвижване и концентрация. 

Играта спомага за развитие на слуховите умения, уменията за следване на инструкция на чужд език, развива речник, обогатен с думи за действие /глаголи/. 

Бесенка /Hangman/ 

Тази игра е подходяща за всички възрасти, дори в началото на ограмотяването.

Популярна и на български език. Едно дете избира думи и записва само първа и последна буква, останалите трябва да отгатнат коя е думата. 

Играта развива ограмотяването. Изгражда умение за правопис.

По-скоро бих /I would rather/ – Подходяща за всички възрасти.

Учителят или дете, то, предлагат избор на останалите и според избора си децата е необходимо да заемат определено място в стаята. 

Например: “По-скоро бих живял в града, отколкото на село или в малък град /city-country/ или “По-скоро бих си взел за домашен любимец делфин, отколкото тигър.” 

Любителите на града застават в предната част на стаята, а любителите на провинцията – в задния. Целта на играта е да се разнообрази речника, да се учат противоположни думи и да се раздвижат учениците. 

Играта развива слухови умения и умение за вземане на решения. 

Ролеви езикови образователни игри

В супермаркета – подходяща за всички възрасти. 

Децата са продавачи, купувачи, касиери, охрана, снабдители в един супермаркет. 

Те организират самостоятелно процеса в един магазин, спазват правила, назовават стоките, използват диалог за извършване на покупките и се разплащат с “пари” или “банкова карта” /които могат да бъдат изработени от тях самите/. 

Ролевите игри развиват умения за постоянство, творческо мислене, умения за работа в екип.

Драматизации

Драматизациите са могъщо средство за езиково развитие. 

Те представляват начин за :

  • непрекъснато развитие и упражняване на речта
  • придобиване на артистично поведение 
  • умение за представяне пред публика 
  • развиване на слухова и музикална

Децата могат да изберат заедно с преподавателя приказка или да изработят собствен сценарий и декори, аксесоари. 

Това включва творчески момент, който е силен мотиватор за учене. След като подготвят пиесата, децата могат да я изиграят пред останалите. 

Драматизациите развиват езиковите умения за четене с разбиране, съпреживяване,  артистичност. 

Разбира се списъкът с игри не свършва дотук. Това са само няколкото вида игри, които се използват в обучителния процес. 

Образователни игри в домашни условия

Много е важно, родителите да разбират, че децата имат необходимост от играта като начин за справяне с действителността. Детето играе, за да се подготви за срещата си с действителността, то се подготвя да бъде възрастен. 

В играта то взима решения, контролира поведението си, взаимодейства с връстници. Всички тези умения детето ще използва в своя живот по-нататък. 

Ето защо родителите е важно да оставят играта да присъства като част от детския живот. Добре е да я насърчават и на моменти да участват в нея. 

Това, което ние бихме могли само да дадем като съвет е: играйте с децата, прекарвайте време заедно. Това за тях е безценен опит, тъй като вие сте първите им и най-влиятелни учители. 

Ето няколко идеи за образователни игри у дома.

Скрабъл 

Тази игра е подходяща за деца над 7-8 години, които вече са ограмотени.

Това е игра на думи. Има готови игрови комплекти, които можете да закупите от книжарниците, а може да просто да се начертае таблица с квадратчета на един бял лист /примерно 20 на 20 квадратчета/. 

Винаги се изписва една дума в средата на таблицата или игралната дъска. Оттам нататък всеки играч трябва да измисля колкото може по-дълга дума, тъй като всяка буква му носи точки. 

Играта е забавна и е чудесно езиково упражнение. Тя развива правописни и правоговорни умения на английски език.

Познай моя герой – подходяща за всички възрасти

Единият играч си намисля герой или реална личност, която е световно известна. Героят може да бъде от  приказка, книга, анимационно филмче,   игрален филм и други. 

Единственото условие е този герой да е много известен, за да може да бъде разпознат. 

Другият играч задава въпроси, например: “Героят мъж или жена е? Има ли специални сили? Носи ли маска? Известен певец ли е?” И т.н. 

Останалите имат право да отговарят с “да” или “не”. Въпросите се задават до познаването на героя. 

Играта спомага за развитието на въображението, езиковите умения и обогатява речника с нови думи.

Аз виждам /I spy/ – подходяща за всички възрасти

Това е игра, в която единият играч си намисля предмет от заобикалящата го действителност и обяснява: “Аз виждам нещо … жълто”. 

Другият играч с налучкване и изброяване на предметите, които са около тях, трябва да познае предмета. Особено подходяща при пътуване.

Играта развива наблюдателността, езиковите умения и обогатява речника.

Какво още може да се знае за тях ?

Играенето възпитава още едно умение, което няма как да възпитаме само с учене. Това е умението за емпатия. Играта носи бонуси, които нито едно упражнение не би могла да осигури. 

В играта детето се учи на съчувствие и съпреживяване. Този момент, в който то вижда, че на неговото другарче му е трудно, не може да отговори или не успява да открие правилната дума, това е важният момент, когато нещо отвътре го кара да помогне. 

Това умение за съпричастие, не може да бъде възпитано по друг начин, освен чрез “правенето” в процеса на играта. 

Колкото и да обясняваме на едно дете да бъде добро с другите, да постъпва правилно и да проявява разбиране, всичко това остава само на думи, ако детето не е играло с други деца и сърцето му не е трепнало в един миг за друго дете. 

Това чувство се получава естествено в процеса на играта и не може да бъде създадено и съхранено по друг начин или в друго време. 

Играта е вид емоционално възпитание, което изгражда постепенно една завършена, съпричастна, истинска личност. Тя е ежедневното чудо, без което малките деца не могат!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *