Метод и преподаване
Jolly Phonics е забавен и насочен към децата подход за ограмотавяне чрез синтетични звукове. В LuckyKids го използваме с най-малките, тъй като е създаден за възраст 4-5-6 години, т.е възрастта за начинаещите. Към 42те букви децата изпълняват определени действия или жестове /вълнообразно движение с ръка за „s“, като змия/, мултисензорният метод е много мотивиращ за деца и учители, които могат да видят как учениците им постигат напредък. Буквените звуци са разделени на седем групи.
Буквен звуков ред
Звуците се преподават в определен ред, а не по азбучен ред. Това дава възможност на децата да започнат да изграждат думи възможно най-рано.
Как работи Jolly Phonics?
Използвайки подхода на синтетичната фонетика, Jolly Phonics учи децата на петте ключови умения за четене и писане. Допълнен от Jolly Readers и Jolly Grammar, той осигурява задълбочена основа за преподаване на грамотност в продължение на три години в училище.
Петте умения, които се преподават с Jolly Phonics
В Jolly Phonics се преподават 42 основни звука на английски език, а не само азбуката.
Звуците са в седем групи. В синтетичната фонетика някои звуци се пишат с две букви, като ee и or. Те се наричат диграфи. Например oo и th могат да бъдат произведени с два различни звука, както book и moon, this и three. За да се разграничат двата звука, тези диграфи са представени под две форми.
Всеки звук има действие, което помага на децата да запомнят буквата/ите, които го представляват. С напредването на детето можете да посочвате буквите и да видите колко бързо то може да направи действието и да изрече звука. Един буквен звук може да се преподава всеки ден. Тъй като детето става по-уверено, в един момент действията/жестовете вече не са необходими.
Децата трябва да научат всяка буква с нейния звук, а не с нейното име. Например, буквата a трябва да се нарича a (както в ant), а не ai (както в aim). По същия начин буквата n трябва да бъде nn (както в net), а не en. Това ще помогне при смесването. Имената на всяка буква могат да следват по-късно.
Буквите не са въведени по азбучен ред. Първата група (s, a, t, i, p, n) е избрана, защото те правят по-прости трибуквени думи от всички други шест букви. Буквите b и d се въвеждат в различни групи, за да се избегне объркване.
Звуците, които имат повече от един начин на писане, първоначално се преподават само под една форма. Например звукът ai (train) се преподава първо, а след това следва алтернативните ae (gate) и ay (day).
Формиране на писмената грамотност
За нас е много важно детето да държи молива си по правилния начин. Моливът трябва да се държи в хватката между палеца и първите два пръста. Хватката е еднаква както за деца с лява и така и за деца с дясна ръка. Ако този захват на детето започне неправилно, по-късно е много трудно да се коригира.
Детето трябва да оформи всяка буква по правилния начин. Буквата с се въвежда в ранните етапи, тъй като това формира основната форма на някои други букви, като d. Конкретни проблеми, които трябва да се търсят, са:
- o (ходът на молива трябва да е обратно на часовниковата стрелка, а не по посока на часовниковата стрелка)
- d (моливът започва от средата, а не в горната част)
- m и n (трябва да има начален низходящ ход)
Системата Jolly Phonics има DVD и Finger Phonics книги, които показват правилното формиране на всяка буква.
Сливането или блендирането
Сливаннето е процесът на произнасяне на отделните звуци от думата, след което детето ги слива заедно, за да произнесат думата. Това е вторият процес, на който преподаваме след научаване на звуковете на буквите.
Например озвучаване на d-o-g, води до произнасяне на думата куче. Това е техника, която всяко дете е необходимо да научи, а подобряването идва с практиката. Като начало учителят произнася думата и вижда дали детето може да я чуе, като дава отговор, ако е необходимо. На някои деца им отнема повече време от други, за да чуят тези звуци. Звуците трябва да се произнасят бързо, за да се чуе думата. По-лесно е, ако първият звук се каже малко по-силно.
Учим децата да знаят, че някои звуци (диграфи) са представени с две букви, като sh. Децата трябва да озвучават диграфа (sh), а не отделните букви (s-h). С практиката те започват да смесват диграфа като един звук и така го използват в дума. И така, дума като дъжд трябва да звучи като r-a-i-n, а крака като f-e-e-t. Това е трудно в началото и е необходима практика. Съществуват Jolly Phonics Regular Word Blending Cards, които ние използваме в клас за подобряване на това умение.
За децата е полезно да могат да разграничат смес (като st) и digraph (като sh).
Някои думи на английски език имат неправилен правопис и не могат да бъдат прочетени чрез смесване, като например, said, was, one. За съжаление, много от тях са често употребявани думи. Нередовните думи трябва да се запомнят. Те се наричат „сложни думи“.
Идентифициране на звуците в думите
Най-лесният начин да знаете как да пишете дума е да слушате звуците в тази дума. Дори и с по-трудните или т.нар „сложни“ думи разбирането на буквените звуци може да помогне.
Игри като I-Spy са идеални за това. След това е добре детето да слуша крайните звуци, тъй като средният звук на думата по принцип е най-труден за чуване.
Започваме с прости трибуквени думи като cat или hot.
Сложни думи
Има няколко начина детето да научи сложни думи:
- Погледни, покрий, напиши и провери – това е един от начините на тяхното обучение.
- Погледнете думата, за да видите коя част е трудна. След това детето да опита да напише думата във въздуха, като казва буквите. Покриваме думата и виждаме дали детето може да я напише правилно. Проверяваме, за да сме сигурни.
- Казваме думата както звучи. Ние казваме думата, така че да се чуе всеки звук. Например, думата е „беше“ /was/, но се чува като „wass“, римуваме я с маса /mass/, думата Monday се казва като Mon-day.
- Мнемоника. Първоначалната буква на всяка дума в поговорка дава правилното изписване на дадена дума. Например, laugh – Laugh At Ugly Goat´s Hair.
Използването на системата Jolly Phonics е често срещан метод в съвременните международни училища и предучилищни училища, която осигурява постоянен напредък и отлични резултати. Нашите цели в детски летен лагер LuckyKids са да поставим солидни езикови основи, да започнем процеса на ограмотяване при малките деца и да го направим по забавен и в същото време академично издържан начин.