Какво е социално-емоционално учене

Учител учи деца как да подобрят социалните си умения в непринудена среда.
2024-08-26

По пътя на своето образование всеки ученик се нуждае от подкрепяща среда, в която да разгърне потенциала си и да придобие ключови за развитието си умения и качества. 

Точно такива условия предлага социално-емоционалното обучение. То носи незаменими ползи за подрастващите, а кои са те и каква е неговата същност ще разберете в днешния материал.

Какво представлява социално-емоционалното обучение

Социално-емоционалното учене е тясно свързано с развитието на важни способности, които помагат на децата да се превърнат в разумни и уверени възрастни. 

Това е процес, в който са застъпени различни образователни активности и практики, насочени към усвояването на пет основни умения:

  • Самоосъзнаване;
  • Управление на взаимоотношенията с другите;
  • Социално съзнание;
  • Отговорно вземане на решения;
  • Самоуправление.

С придобиването на тези компетенции, учениците се научават да разбират и контролират своите емоции, да разрешават проблеми и да бъдат активни участници в пълноценно изградени връзки.

Защо то е важно за личностния растеж при децата

Този вид обучение играе важна роля за личностното израстване на децата, тъй като допринася за тяхната успешна социализация и академични постижения. 

Деца, които притежават повече умения за справяне с различни предизвикателства, имат по-добро поведение и отлично представяне в училище. Те могат да общуват с лекота и са устойчиви на стрес, което им помага да се адаптират в социалната среда, да изградят самочувствие и да бъдат сигурни в себе си. 

Група приятели се поздравяват за постигнат успех в училище.

В обратния случай учениците срещат много трудности по време на учебния процес, сблъскват се с неуспехи и са по-склонни да развият емоционални проблеми. Освен това, се увеличава и риска от тормоз и пренебрегване от страна на другите деца, което води до негативни последствия за в бъдеще.

Развиването на социално-емоционални умения е много важно при ученици с нисък икономически статус, проблеми в семейството, наличие на болести и други специфични обстоятелства. Те са подложени на повече стрес в социалните среди, спрямо своите връстници и имат нужда от повече внимание. 

Усвоявайки нужните способности, те се научават как да търсят помощ, когато им е необходима и как по ефективен начин да преодоляват препятствията по пътя си.

Ползи и внедряване на социално-емоционалното учене

Всяка от петте компетенции, върху които социално-емоционалното учене се фокусира, носи многобройни ползи за учениците в не един аспект от тяхното развитие.

  • Самоосъзнаването им помага да разпознават и назовават както своите чувства, така и тези на другите. Това е много важно умение, което ги учи да преценят реакциите си и да премислят как поведението им би могло да се отрази върху останалите участници в дадената ситуация. Чрез него децата разпознават слабите и силните си страни, осъзнават своите потребности и утвърждават принципите си.
  • Самоуправлението е свързано с бързото и лесно постигане на поставените цели. Това се случва чрез внимателно планиране, мотивация, концентрация, регулиране на излишни емоции и импулсивно поведение, както и успешно справяне със стреса. Чрез това умение учениците показват упоритост и проявяват решителност и постоянство за преодоляването на всяка една трудност. 
  • Социалната осъзнатост ги учи как да бъдат ефективни събеседници и да развиват позитивни отношения в заобикалящата ги среда. Те се превръщат в активни слушатели, които зачитат мнението на другите и се съобразяват с техните нужди. Тази способност дава възможност на децата да оценят правилно ситуациите, да уважават различията помежду си, да общуват пълноценно, както и да дават и получават подкрепа в семейството, училището и обществото като цяло.
  • Отговорното вземане на решения е свързано с умението на децата да анализират проблемите, да преговарят по честен начин, да обсъждат различни стратегии и да правят заключения. Всички тези качества се придобиват с помощта на социално-емоционалното учене, което насърчава осъзнаването на собствените действия и последствията от тях, както и предлага методи за тяхното подобряване. 
  • С последната компетенция за по-добро управление на взаимоотношенията, децата развиват способност за работа в екип и постигане на групови цели, както и за създаване на дълготрайни приятелства. Те разбират как да комуникират ефективно и да решават конфликтите помежду си по конструктивен начин. Освен това, се учат и на взаимопомощ, сътрудничество и как правилно да изграждат доверие в социалния си кръг.

Учител учи деца как да подобрят социалните си умения в непринудена среда.

Внедряването на социално-емоционалното обучение в образованието може да се реализира по няколко начина. Един от тях е разработка на нови или адаптиране на съществуващите учебни програми така, че теми за емоционална интелигентност, социални умения и личностно развитие, да бъдат част от ежедневната училищна подготовка. 

Това се допълва от провеждането на специализирани курсове за учители, както и осигуряване на необходимите ресурси за изпълнение на подобен вид обучение.

Каква е ролята на учителите и родителите в социално-емоционалното учене?

Учителите имат пряко отношение към развитието на учениците, качеството на тяхното обучение и напредъка, който постигат. Всяка нова активност изисква подходящ подход, който да бъде адаптиран към способностите и интересите на децата и конкретната учебна обстановка. 

При социално-емоционалното образование е важно учителят да бъде добре подготвен – не само в преподаването на знания, но и в моделирането на желаното поведение и осигуряването на емоционална подкрепа. Той трябва да създаде мотивираща среда за своите ученици, в която те ефективно да запомнят, усвояват и прилагат уменията, които придобиват по време на обучението. 

Важна роля за това имат и родителите, като стимулиращи своите деца и даващи постоянна обратна връзка на учителите. Насърчавайки откритата комуникация у дома, те затвърждават наученото до момента и отбелязват постигнатите успехи.

Родител и учител разговарят за постигнатите успехи на детето в социално-емоционалното обучение.

Как се обучават децата в летен лагер LuckyKids

Част от програмата на международния летен лагер Lucky Kids са редица активности, засягащи социалното развитие на децата и тяхната емоционална интелигентност. Тук те получават възможност да придобият и подобрят множество умения – комуникационни, организационни, ораторски и когнитивни. 

С участието си в различни проекти и дебати, децата се научават как да споделят идеи и да работят заедно, проявяват лидерски качества и обогатяват знанията си по английски език. 

Ролевите игри им дават възможност за изследване на отделни социални ситуации в безопасна и контролирана среда, а спортните занимания ги учат на издръжливост, отборен дух и управление на стреса по време на състезания.  

Програмата на лагера ясно застъпва социално-емоционалното обучение, като подпомага децата в изграждането им в самоуверени и отговорни личности, които имат нужните способности да се справят с всяко едно предизвикателство.

Често задавани въпроси

Как се оценява напредъкът на децата в социално-емоционалното обучение?

Това се случва чрез наблюдение от страна на учителя на поведението и взаимодействията в класната стая и обратната връзка от страна на родители и ученици извън нея.

Какво е значението на социално-емоционалното учене за емоционалното здраве на децата?

Този вид обучение допринася за цялостното благополучие на подрастващите, тъй като намаля риска от депресия и тревожност, изгражда самочувствие и дава ценни умения за справяне със стреса.

Може ли социално-емоционалното обучение да бъде адаптирано към различни възрастови групи?

Програмите са различни в зависимост от възрастта на учениците. За по-малки деца са подходящи образователните и ролеви игри и занимания, докато акцентът при по-големите пада върху груповите дискусии и проекти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *